Valkuilen en beginnersfouten
Ben je een startende ondernemer? Dan heb je een hoop zaken om rekening mee te houden. Denk aan het aanvragen van een zakelijke bankrekening, het regelen van een aansprakelijkheidsverzekering en het aanschaffen van bedrijfsmiddelen, zoals een telefoon, laptop, auto en kantoorruimte.
Ook op boekhoudkundig gebied moet je een hoop regelen. Daar is expertise voor nodig waar je vaak niet op voorhand over beschikt. In dit blog lees je wat de 3 meest gemaakte fouten zijn van startende ondernemers en hoe je deze kunt voorkomen. Zo kom je niet in de problemen met de Belastingdienst en kun je je toeleggen op een gezonde cashflow.
Voorkom deze fouten als startende ondernemer
Als ondernemer ben je niet alleen bezig met je eigen vak, maar ook met de administratie daaromheen. Een goede boekhouding vormt niet voor niets de basis van een gezonde bedrijfsvoering. Startende ondernemers maken op dit gebied vaak onnodige fouten. Gebrek aan kennis en ervaring spelen daarin een grote rol.
1. Je btw-aangifte te laat betalen
Wanneer je ondernemer bent voor de Belastingdienst, ben je in de meeste gevallen verplicht om btw af te dragen over je inkomsten. Dat is in principe niet ingewikkeld. Toch zien we dat er op dit gebied veel fouten worden gemaakt. Startende ondernemers missen soms het zicht op deadlines en belangrijke data, en vergeten daardoor hun btw-aangifte te betalen.
Om dit te voorkomen, kun je via de inlogomgeving van de Belastingdienst een reminder instellen. Je krijgt dan een bericht in de mail wanneer het tijd is voor je btw-aangifte. Zorg dat je deze reminder ook in je agenda zet en dat je een specifieke tijd en datum kiest waarop je overgaat tot betaling. Voor de zekerheid kun je een tweede reminder in je agenda zetten of een wekker op je telefoon activeren. Zo weet je zeker dat je je btw-aangifte op tijd indient en betaalt. Hiermee voorkom je boetes voor je bedrijf.
Maak je gebruik van een boekhoudprogramma? Dan kun je er ook voor kiezen om via deze software een reminder in te stellen. Bij veel softwareprogramma’s is het bovendien mogelijk om je btw-aangifte met een klik op de knop te voltooien. Je kunt daarvoor een machtiging instellen. Let wel goed op: als je inkomsten hebt vanuit het buitenland, is het noodzakelijk om naast je reguliere aangifte een ICP-formulier in te vullen op de website van de Belastingdienst. Dit is nodig om de btw te verleggen naar de afnemer in het buitenland.
2. Onvoldoende geld reserveren voor je aangiften
Veel startende ondernemers rekenen zich rijk wanneer ze naar hun omzet kijken. Wat ze vergeten, is dat ze een deel hiervan moet afstaan aan de Belastingdienst. Dat geldt voor de btw-aangifte zelf, maar ook voor de aangifte inkomstenbelasting. Je kunt je hier lelijk op verkijken. Er zijn genoeg ondernemers die hierdoor in de schulden belanden.
Je voorkomt dit door je goed in te lezen over de verschillende belastingschijven en de belastingtarieven die hierop van toepassing zijn. Houd daarbij ook rekening met aftrekposten voor startende ondernemers, zoals de startersaftrek, de MKB-winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Dit scheelt je een hoop belasting.
Hieronder vind je een handig overzicht van de belastingschijven en bijbehorende tarieven. Zo weet je precies hoeveel procent belasting je betaalt over elke belastingschijf.
Belastingschijf 2023 | Belastbaar inkomen | Af te dragen percentage |
Schijf 1 | Minder dan € 73.031 | 36,93% |
Schijf 2 | Meer dan € 73.031 | 49,50% |
3. Geen gebruik maken van aftrekposten
We schreven zonet al dat je als ondernemer profiteert van diverse aftrekposten. Door deze aftrekposten in te voeren tijdens je belastingaangifte, kun je een hoop geld besparen op je belasting.
Zelfstandigenaftrek
Wanneer je voldoet aan het urencriterium en ondernemer bent voor de Belastingdienst, heb je recht op zelfstandigenaftrek. De zelfstandigenaftrek bedraagt in 2023 om precies te zijn € 5.030,-. Het belastingvoordeel wordt berekend met een tarief van 36,93%.
Het urencriterium speelt hierin een belangrijke rol. Houd je uren dus goed bij in je boekhoudsysteem of in een spreadsheet, want je moet tegenover de Belastingdienst kunnen verantwoorden dat je voldoende uren hebt gemaakt om aanspraak op de zelfstandigenaftrek te maken. Dit gaat om minimaal 1.225 uren per jaar die je aan je onderneming besteedt.
Startersaftrek
De startersaftrek is een verhoging van de eerder genoemde zelfstandigenaftrek. Je kunt in de eerste vijf jaar van je onderneming maximaal driemaal gebruikmaken van de startersaftrek. De startersaftrek bedraagt op dit moment € 2.123,-.
MKB-winstvrijstelling
De MKB-winstvrijstelling is een aftrekpost op de winst uit je onderneming. Deze winstvrijstelling is een percentage van 14% over de behaalde winst. Om hier aanspraak op te maken, moet je de winst wel eerst verminderen met je ondernemersaftrek (waaronder ook je startersaftrek en je zelfstandigenaftrek vallen). Het voordeel wordt berekend met een tarief van 36,93%.
Boekhoudkundige fouten voorkomen? Cash helpt je op weg
Bij Cash geloven we dat jouw onderneming in beweging moet blijven. Dat bereik je door een positieve cashflow te genereren en door je zakelijke processen van een prettige flow te voorzien. Het ERP-systeem van Cash kan je daarbij helpen. Je kunt hier moeiteloos je boekhouding in regelen en hebt te allen tijde realtime inzicht in je inkomsten en uitgaven.
Dankzij Cash is het eenvoudiger dan ooit om je financiële administratie te managen. Je weet dankzij onze software precies hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel geld er uit gaat. Dankzij overzichtelijke dashboards is het bovendien een fluitje van een cent om te bepalen hoeveel geld je apart moet leggen voor je aangiften en welk deel van je omzet je als salaris kunt uitkeren of terug kunt investeren in je bedrijf.
Je kunt er als ondernemer voor kiezen om zelf met Cash te werken, maar je kunt je boekhouding ook uitbesteden aan een accountants- of administratiekantoor. Dat laatste kost je een vast bedrag per maand, maar bespaart een hoop tijd en onzekerheid.