Breng Cashflow in je business

Een positieve cashflow is essentieel voor elke onderneming. Je kunt hierdoor al je rekeningen betalen en er blijft voldoende ruimte over om te investeren en begrotingen op te stellen. Dankzij een positieve cashflow heb je geen last van groeistress, krijg je niet te maken met ontevreden leveranciers en hoeft je geen dure financiering af te sluiten. 

Maar hoe zorg je voor meer cashflow in je onderneming? In dit blog geven wij je 6 gouden tips waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

Zo krijg je meer cashflow in je onderneming

Investeren en geld uitgeven: daar kun je als ondernemer niet omheen. Het is nodig om je bedrijf duurzaam te laten groeien en om een betere marktpositie te veroveren. Om deze groei te realiseren, is het belangrijk dat je maximale cashflow in je onderneming brengt.

1. Overweeg te leasen in plaats van te kopen

Veel ondernemers kopen liever dan dat ze leasen. Bij een lease hebben ze het gevoel dat ze ergens aan vast zitten en dat het nooit hun eigendom wordt. Een begrijpelijke en niet onlogische gedachte. Toch is leasen voor je cashflow vaak beter dan kopen. Je bent niet in één keer een groot bedrag kwijt en weet precies waar je per maand aan toe bent.

Ook hoef je dankzij een leasecontract geen financierders te zoeken of leningen af te sluiten via de bank. En omdat het leasen van zakelijke producten en diensten aftrekbaar is voor de belasting, kun je er ook je winst mee drukken. Veel voordelen dus.

2. Biedt korting aan klanten die vroegtijdig betalen (en werk met een QR-code)

Het is niet vanzelfsprekend dat klanten op tijd betalen. Zelfs als je op de factuur netjes de betaaltermijn noemt, is dat geen voorwaarde om op tijd betaald te krijgen. Vaak moet je aan het einde van de maand heel wat rondbellen om je debiteuren tot betaling te motiveren. 

Je kunt dit verhelpen door je klanten een korting aan te bieden wanneer ze vroegtijdig betalen. Dit motiveert je klanten om het geld meteen over te maken op je rekening en het zorgt dat jouw cashflow up-to-date blijft. Je voorkomt hiermee dat je kasstromen onvoorspelbaar worden en dat je inkomsten en uitgaven uit balans raken.

Een aanvullende manier om klanten te stimuleren op tijd te betalen, is door een QR-code aan je factuur toe te voegen. Klanten kunnen deze eenvoudig scannen met hun smartphone en meteen betalen. Er hoeven in dat geval geen gegevens meer te worden ingevoerd, zoals het rekeningnummer of het betalingskenmerk. Dit betalingsgemak stimuleert je klanten om sneller te betalen.

3. Werk samen om de kosten te drukken

Doe je vaak inkopen voor je onderneming? Dan wil je daar een goede marge op pakken. Door in bulk in te kopen, krijg je vaak korting, maar de kans is groot dat je als onderneming niet genoeg geld voor handen hebt om dit zelfstandig op te pakken. In zo’n geval kan het helpen om met andere ondernemers in hetzelfde vakgebied samen te werken. Je koopt dan samen producten in bulk in en profiteert van betere marges.

4. Stuur facturen zo snel mogelijk uit

Als je vroeg betaald wilt krijgen, is het nuttig om je factuur zo snel mogelijk te versturen. Verstuur dus niet eenmaal per maand al je facturen naar klanten, maar factureer meteen na de verkoop. Dat kost je per maand iets meer boekhoudtijd, maar het levert je wel een gezonde cashflow op.

5. Verbeter de relatie met je leveranciers

Hoe beter het contact met je leveranciers, hoe groter de kans dat je korting krijgt op je inkopen. Goodwill speelt hierin een belangrijke rol. Door actief te werken aan de relatie met je leveranciers, krijg je een hogere gunfactor. Aarzel dus niet en ga nu en dan eens langs om een bak koffie te drinken en elkaar beter te leren kennen. Het helpt echt.

6. Verhoog je prijzen (wanneer mogelijk)

De hoogte van je prijzen wordt niet alleen bepaald door vraag en aanbod. Ook schommelingen in de wereld en de maatschappij spelen hierin een rol. Denk daarbij aan economische instabiliteit, inflatie, toenemende concurrentie en veranderende inkoop- en importprijzen.

Wanneer was de laatste keer dat jij je prijzen onder de loep nam? En hoe lang is het geleden dat jij de prijs van je product of dienst verhoogde? We kunnen ons voorstellen dat dat een spannende stap is, want je wilt je klanten niet afschrikken. Toch is het belangrijk om mee te groeien met de markt. Merk je dat er veel vraag is vanuit je doelgroep? Verhoog dan gerust de prijs van je aanbod. Dat is een gezonde manier om meer cashflow te genereren.

Krijg meer grip op je cashflow met Cash

Wil je meer grip op de kasstromen van je bedrijf? Dan heb je realtime inzicht nodig in je financiën. Cash is dé boekhoudtool die je daarbij helpt. Dankzij Cash heb je altijd en overal inzicht in je inkomsten en uitgaven. Hiermee bespaar je tijd, voorkom je fouten en kun je slimmere investeringen doen. Ook stelt dit je in staat om betrouwbare prognoses op te stellen voor de toekomst.

Een gezonde cashflow begint met Cash. En dat is niet alles. Cash biedt een volwaardig ERP-systeem waarmee je flow aanbrengt in je zakelijke processen. Van salarissen tot voorraden en van forecasts tot benchmarks.

Meer berichten

Alle berichten
Drie mensen in gesprek met elkaar
Wel of niet je boekhouding uitbesteden? De voors en tegens

Veel ondernemers twijfelen of ze hun boekhouding in eigen hand willen houden, of toch liever willen uitbesteden. Beide keuzes hebben voordelen en nadelen. Op...

Lees meer
Vrouw aan het werk op haar tablet
Waarom het verwerken van inkoopmutaties in Excel niet meer van deze tijd is

Verwerk jij de inkoopmutaties van je groothandel nog in spreadsheets? Dan ben je lang niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de...

Lees meer
Vrouw aan het werk achter haar laptop met collega's op de achtergrond
Voorkom aangifte-stress: je boekhouding automatiseren is makkelijker dan je denkt

Bijna elke ondernemer krijgt te maken met aangifte-stress. Want is de cashflow van het bedrijf wel up-to-date? En worden er geen zaken over het hoofd gezien?...

Lees meer